Zasady Ogólne
1. Kierowca autocysterny po przyjeździe do Klienta zgłasza się do przedstawiciela odbiorcy przyjmującego dostawę gazu.
2. Kierowca autocysterny na życzenie Klienta okazuje świadectwo legalizacji instalacji pomiarowej autocysterny drogowej i ewentualnie inne dokumenty pojazdu.
3. Po uzgodnieniu z odbiorcą gazu kierowca ustawia autocysternę na wyznaczonym miejscu postojowym przeznaczonym do rozładunku.
4. Kierowca autocysterny sprawdza stan techniczny zbiornika, zaworów wlewowych na zbiornikach i ustala dopuszczalne jego napełnienie uwzględniając odczytaną pojemność na wskaźniku zbiornika (max. 85%). 5. Po ustawieniu autocysterny na wyznaczonym miejscu kierowca jest osobą odpowiedzialną za przeładunek gazu płynnego zgodnie z instrukcją bezpiecznej eksploatacji instalacji autocysterny i za napełnienie zbiornika.
Czynności kierowcy przed rozpoczęciem tankowania zbiornika gazem
1. Sprawdzić utwardzenie stanowiska postojowego autocysterny wskazanego przez odbiorcę gazu. Uwzględnić dopuszczalne obciążenie na oś autocysterny i nawierzchni terenu wyznaczonego przez Klienta dla postoju autocysterny do załadunku zbiornika.
2. Wjechać autocysterną na wyznaczone miejsce, wyłączyć silnik, zablokować hamulec ręczny i zamknąć drzwi kabiny na klucz.
3. Wylegitymować osobę upoważnioną do pokwitowania odbioru gazu i potwierdzenia jego przeznaczenia i zweryfikować z dokumentem dostawy. W przypadku niezgodności kierowca zobowiązany jest natychmiast powiadomić Dział Logistyki i Transportu GazDlaCiebie.pl
4. Zablokować koła autocysterny obustronnie klockami oporowymi.
5. Ustalić ilość gazu w zbiorniku i ilość gazu do napełnienia zbiornika z uwzględnieniem maksymalnego napełnienia do 85% pojemności zbiornika.
6. Podłączyć uziemienia autocysterny z uziomem na zbiorniku. Skontrolować wizualnie uziomy zbiornika stacjonarnego.
7. Oznaczyć i wydzielić strefę rozładunku gazu pachołkami w celu ograniczenia ruchu innych pojazdów i osób w przypadku dostawy gazu na terenie czynnego zakładu przemysłowego. W przypadku potrzeby w porozumieniu z obsługą zakładu ustawić przenośne tablice informujące o przeładunku gazu i tankowaniu zbiorników paliwem.
8. Sprawdzić stan techniczny zbiornika poprzez oględziny zewnętrzne stanu technicznego płaszcza zbiornika i zaworów na zbiorniku. Szczelność instalacji na zbiorniku sprawdzić w przypadku koniecznym preparatem pianowym. W przypadku potwierdzenia uszkodzeń zbiornika lub niesprawnego zaworu wlewowego zbiornika kierowca ma obowiązek odmówić dostawy gazu i zgłosić ten fakt do dysponenta dostaw.
9. Przyłączyć złącze wężowe do zaworu wlewowego zbiornika gazu grzewczego.
10. Ustawić zawory na instalacji rurowej autocysterny stosownie do planowanej operacji (wyładunek gazu z autocysterny przez układ pomiarowy) zgodnie z instrukcja obsługi pojazdu.
11. Skontrolować stan techniczny instalacji i zbiornika autocysterny.
12. Sprawdzić szczelność instalacji rurociągowej autocysterny.
13. Skontrolować szczelność przyłącza wężowego autocysterny do zaworu wlewowego zbiornika.
14. Wyzerować układ pomiarowy autocysterny i odbić stan początkowy na wydruku kontrolnym dowodu dostawy.
15. Przystąpić do przeładowania gazu z autocysterny do zbiornika stacjonarnego.
Czynności kierowcy w czasie przeładunku gazu
1. W czasie przeładunku gazu nadzorować w sposób ciągły przebieg tankowania zbiornika stacjonarnego gazu grzewczego. Nie wolno oddalać się od autocysterny i zbiornika podczas przeładunku gazu.
2. Otworzyć zawory na cysternie i zawór wlewowy na zbiorniku zgodnie z instrukcją autocysterny dla operacji wydania gazu z autocysterny własną pompą poprzez układ pomiarowy.
3. Uruchomić silnik autocysterny, uruchomić przystawkę mocy do napędu pompy gazu płynnego na cysternie drogowej i ustawić jej właściwą wydajność.
4. Otworzyć zawór od rurki przelewowej na zbiorniku magazynowym i w sposób ciągły kontrolować proces napełniania zbiornika magazynowego.
5. Po uruchomieniu przeładunku gazu nadzorować proces napełniania zbiornika stacjonarnego kontrolując w sposób ciągły wskazania przepływu gazu, ciśnienia i poziom napełnienia zbiornika stacjonarnego na poziomowskazie i na podstawie rurki przelewowej.
6. Przerwać proces napełniania zbiornika stacjonarnego po osiągnięciu poziomu 85% lub wypływu fazy ciekłej z rurki przelewowej na zbiorniku, lub po osiągnięciu na przepływomierzu układu pomiarowego ilości litrów gazu zgodnej z dyspozycją.
7. Niezwłocznie powiadomić Dział Logistyki i Transportu GazDlaCiebie.pl o nieprawidłowościach stwierdzonych podczas tankowania.
8. Przystąpić do napełniania kolejnych zbiorników według zasad określonych powyżej.
Czynności kierowcy po zakończeniu przeładunku gazu
1. Zgłosić Klientowi zakończenie napełniania zbiornika i poprosić o sprawdzenie odczytów licznika układu pomiarowego. W obecności Klienta wykonać wydruk końcowy stanu licznika na dowodzie dostawy.
2. Po zakończeniu przeładunku zamknąć zawory denne autocysterny i inne zawory na instalacji rurociągowej autocysterny – przygotować cysternę do dalszego transportu gazu.
3. Po zakończeniu przeładunku gazu odłączyć wąż od zaworu wlewowego zbiornika i zwinąć wąż wydawczy autocysterny.
4. Odłączyć uziemienie autocysterny od urządzenia kontroli styków (UKS).
5. Sprawdzić szczelność instalacji rurociągowej autocysterny.
6. Wypełnić dowód dostawy, dokument dostawy gazu i ewentualnie inne uzgodnione dokumenty, a następnie przedstawić Klientowi do podpisu. Klient i Kierowca podpisują się czytelnie (imię i nazwisko) na dokumentach.
7. Sprawdzić wizualnie stan zaworu bezpieczeństwa i wypełnić pole listy kontrolnej dowodu dostawy.
8. Sprawdzić szczelność instalacji rurociągowej na zbiorniku i wypełnić pole listy kontrolnej dowodu dostawy.
9. Sprawdzić raz jeszcze przed wyjazdem czy armatura zbiornikowa (zawory służące do poboru gazu) jest w pozycji umożliwiającej właściwą jej eksploatację. W przypadku, gdy zawory mają po zakończonej dostawie pozostać w pozycji ZAMKNIĘTE powiadomić o tym fakcie Klienta oraz Dział Logistyki i Transportu GazDlaCiebie.pl.
10. Wypełnić elektroniczną dokumentację dostawy.
Czynności kierowcy autocysterny w sytuacji awaryjnej
1. Kierowca przerywa proces przeładunku gazu w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub zagrożeń pożarowych i wybuchowych linką awaryjną uziemienia lub innymi przyciskami awaryjnymi dostępnymi na autocysternie.
2. W przypadku zagrożenia pożarowego kierowca używa podręcznego sprzętu gaśniczego dostępnego w autocysternie do gaszenia pożaru niewielkich rozmiarów.
3. W przypadku wycieku gazu kierowca podejmuje działania opanowania wycieku gazu przez zamknięcie zaworów ręcznych instalacji rurowej w autocysternie.
4. W razie potrzeby kierowca używa sprzętu ochronnego do usuwania wycieku będącego na wyposażeniu autocysterny – okulary ochronne, rękawice, klucze nieiskrzące.
5. W przypadku koniecznym podejmuje działanie związane z ewakuacją autocysterny drogowej z miejsca zagrożenia pożarem.
6. Podejmuje inne czynności ratunkowe zgodnie z instrukcją bezpieczeństwa przewozu ładunku dla kierowcy.
Informujemy o tym, ponieważ zawsze dobrze jest wiedzieć!